To rozpowszechnione i szeroko stosowane tworzywo konstrukcyjne. Jest podatne na obróbkę mechaniczną, charakteryzuje się dobrymi właściwościami mechanicznymi a jego cena jest przystępna.
Właściwości:
- dobra skrawalność
- bardzo duża elastyczność
- wysoka odporność chemiczna na benzynę, smary, tłuszcze, oleje
- wysoka wytrzymałość mechaniczna,
- wysoka sztywność, trwałość, twardość
- duża możliwość do tłumienia drgań
- duża odporność na ścieranie
- dobre właściwości ślizgowe
Zastosowanie:
- blaty pod wykrojniki
- rolki transporterów
- tuleje dystansowe
- koła prowadzące, bierne, napędowe
- rolki napinaczy
- części uszczelnień mechanicznych
PA6.6 (Poliamid wytłaczany – kolor naturalny)
Jest to tworzywo, którego wytrzymałość mechaniczna, odporność chemiczna i cieplna są dużo wyższe w porównaniu z podstawowym PA6. Dzięki podwyższonej wytrzymałości materiału sprawia, iż ma on niższą zdolność do tłumienia drgań.
PA6.6 GF30 (Poliamid wytłaczany wypełniony włóknem szklanym- kolor czarny)
Jest to tworzywo, które jest wypełnione w 30% swojej objętości włóknem szklanym. W porównaniu ze standardowym PA6 charakteryzuje go lepsza stabilność wymiarowa, wyższa sztywność, wyższa odporność na pełzanie, wyższa wytrzymałość mechaniczna.
PA6-G (Poliamid odlewany)
To tworzywo, które jest popularne i zaraz po PA6 często stosowanym tworzywem konstrukcyjnym. Podatność na obróbkę mechaniczną tego materiału jest bardzo dobra, charakteryzuje się dobrymi właściwościami mechanicznymi a cena jest przystępna. Ma zastosowanie w przemyśle jako materiał do produkcji mocno obciążonych części urządzeń oraz maszyn. W porównaniu z PA6 jest tworzywem twardszym.
Właściwości:
- dobra skrawalność
- bardzo dobra odporność na pełzanie
- bardzo dobra wytrzymałość na zmęczenie
- wysoka odporność mechaniczna
- bardzo dobra zdolność do tłumienia drgań
- dostateczna odporność na starzenie cieplne
Zastosowanie:
- tuleje dystansowe
- koła bierne, napędowe, pasowe, zębate, łańcuchowe, prowadzące
- rolki napinaczy
- rolki transporterów
PA-G + Olej (Poliamid odlewany wypełniony środkiem smarnym – kolor: zielony, czarny, niebieski, czerwony, żółty)
Ma zastosowanie w postaci ruchomych elementów maszyn nie podlegające smarowaniu. Środek smarny, który się stosuje (olej mineralny albo smar stały- dobór koloru) sprawia spore obniżenie współczynnika tarcia w porównaniu do standardowej formy PA6. Dość mocno rośnie odporność na ścieranie. Zazwyczaj tworzywo to stosuje się w łożyskach ślizgowych, kołach łańcuchowych oraz pasowych, kołach zębatych a także zębatkach, wkładkach ślizgowych, panewkach, prowadnicach łańcuchowych.